KISIR - turkisk bulgursallad

 
 
 

Ingredienser:

  • 7-8 färska lökar
  • 1 gul lök
  • 5 blad basilika
  • 4 vitlöksklyftor
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 msk paprikapuré
  • 2 glas hett vatten
  • 1 msk salt
  • 2 glas småkornig bulgur
  • 1 msk mynta
  • 2 kajennpeppar
  • 1 msk krossad svartpeppar
  • 1 liten kkp citronsaft
  • 1 liten kkp olivolja
  • 1 msk färska myntablad
  • 2 tomater
  • 3 stora salladsblad

 

Gör så här:

1.       Lägg bulguren i glasskål. Häll hett vatten över bulguret.

2.       Tillsätt saltet. Lägg en tallrik över glasskålen.

3.       Låt den stå i ungefär 10-15 minuter.

4.       Lägg tomatpuré och paprikapuré på bulguret.

5.       Hacka salladlöken, den gula löken, persiljan och vitlöksklyftorna. Tillsätt dem i bulguret.

6.       Blanda ordentligt tills ingredienserna blandat sig med varandra.

7.       Tillsätt sedan kryddorna, citronsaften och olivoljan.

8.       Blanda sedan ordentligt med händerna.

9.       Skär tomaterna och lägg dem ovanpå kisir.

Så, nu är det färdigt att äta.

Smaklig måltid!

 

Sewim Bedri Khalil



BILD: http://turkuyardost.com/wp-content/uploads/2013/12/K%C4%B1s%C4%B1r-Tarifi.jpg

Kommentarer :

#1: Amanda

Vilken underbar blogg! Har sparat den på hemskärmen och ska kika in frekvent. Mycket härlig matinspiration!

Svar: Ja visst är mina SVA-elevers recept otroligt inspirerande och lockande att testa? :D Jag försöker hinna med att göra den här övningen med mina elever en gång var 10:e vecka. Vi har intag av nya elever var 5:e vecka och de flesta går ca 10-15 veckor i min grupp, så på det här sättet får de flesta chans att skriva ett recept och få det publicerat både på bloggen och i vår kokbok. Jag brukar även erbjuda andra klassers elever att göra recept till vår kokbok. De får då instruktioner, stöd och vägledning av mig på sina datalektioner.
Jag och mina elever uppskattar MYCKET att du tog dig tid att skriva en kommentar. Stort och varmt tack för det! :D <3
Åsa E Melander

skriven

Kommentera inlägget här :